Iceland

Ska försöka sammanfatta Islandsresan!

Tisdag: Jag och Linn åkte tidigt på tisdagmorgon och var framme på Island vid 15. Väl där var det storm. På riktigt har aldrig varit med om värre. Frusna och trötta skulle vi ta oss till Lagunen och bada. Vi var klumpiga nog att missa bussen dit och fick sitta kvar en timma extra på flygplatsen. Stormen gjorde dessutom att bussarna blev sena och när vi skulle gå ut så blåste min resväska framför mig och liksom drog mig fram. Helt sjukt. Det började bli mörkt ute och vi ville bara komma fram dit vi skulle. Blue Lagoon var iaf jättevackert. Vi var dock besvikna över vädret och eftersom det var mörkt ute gick det inte heller att se helheten av vilket häftigt ställe vi faktiskt befann oss på även fast det fanns många små lampor tända runt omkring. Vi var där i tre timmar innan vi tog bussen till hotellet. Det var ca 30-40 grader varmt i vattnet och leran man använder som ansiktsmask var svinbra! Vi försökte verkligen njuta av stället.... Trots ovädret ;-) Väl på hotellet packade vi upp våra saker, gick ut köpte lite mat och godis sen hem till hotellet igen för att dö.

Onsdag: Bussen hämtade upp oss för att fara på dagens ”upptäcktsresa”. Golden Circle som den kallas där man bland annat få se och vandra längst Hotsprings, Thingvellir national park och Gullfoss. Dessa ställen ligger på den norra sidan av Island och när vi kom på tisdagen hade den första snön kommit med oss... Den norra sidan var alltså snötäckt och den bild vi hade i huvudet av vad vi skulle få se blev inte alls som vi tänk. Det var otroligt vackert men kändes nästan som att man var i ... Fjällen? Det var också väldigt disigt ute vid vattenfallen vilket gjorde att min kamera inte alls fångade upp hur fina vattenfallen faktiskt var. ND-filtret funkade alltså dåligt. Hotsprings var absolut det bästa stället. Att se geysrar och rykande vatten ute på vild mark♥ Strokkur (den största och mest aktiva av geysrarna där) sprutade upp vatten flera meter upp i luften var 12e minut ungefär.
Vi var borta ca 9 timmar och var lika döda när vi kom hem denna dag som förra. Det tar på kroppen att vara igång, även fast det blir mycket sittande på buss för att ta sig till olika ställen... Mycket intryck osv. Tärda, haha. Vi åt en sen men svingod middag sen var det bara att hoppa i säng och sova. Föresten... Helvete vad dyrt det är på Island. En pepparstek går på över 400kr tex. Ett ciggpack kostar 120kr... ALLT är dyrt.

Torsdag: Vi vaknar upp med tuppen och storm part 2. Dags för ridning! Bussen hämtade upp oss 8:00 och resan tog 1 ½ timma om jag minns rätt. Vi var typ 9 pers som skulle rida den dagen. Solen började stiga upp vädret var faktiskt jättefint förutom att det blåste 12m-13m/sek. Det. Vi fick låna vindkläder på plats och hästarna var så fina!! Vi var borta några timmar, såg fina vyer men tyvärr var vi på norra sidan nu också. Alltså snöigt landskap. Tror det hade varit dubbelt så fint om det var vår eller sommar. Första timman gick bra, trots att det stormade. Det var resten av tiden som blev ett pain in the ass ;-) Behöver inte gå in på detaljer men att vara kissnödig ute på Island och tölta med en Islandshäst i storm med bortdomnade händer och fötter i kylan… Den känslan. Linn kan intyga♥
Vi var hemma senare under dagen och hade då tid att kika in i affärer och leta reda på en bra restaurang för att äta middag. Eftersom vi känt att vi inte fått ut så mycket av resan som vi ville så beslutade vi oss för att boka in ännu en fullspäckad utedag för att se upptäcka ännu fler platser. Fredagen hade vi annars inget planerat men nu fick vi ännu mer att göra och tack och lov för det!

Fredag: Vi bokade denna gång en resa på den södra sidan. Den här dagen förgyllde hela resan. Det var nästan ingen snö där och solen sken. Det var blåsigt den här dagen också men inte samma som vi varit med om tidigare. Det var nu vi fick se Island från den bästa sidan. Kändes vissa gånger som att vi befann oss på en annan planet. Vi for bland annat till Skogafoss, Vik, black beach, glacier och seljalandfoss waterfall. På vägen dit fanns vulkaner och annat häftigt att se. 10 timmar var vi borta och njöt av varje sekund! En perfekt trip♥

Lördag: Vår första sovmorgon (nästan). Vi klev upp lite senare men ändå så pass tidigt att vi skulle hinna få i oss hotellfrukosten. Var tänkt att vi skulle somna om sen men fastnade vid andra grejer ist, hehe. Denna dag gick vi runt i staden, kollade in Hallgrímurs kyrka och gick in i den. Vi kom dock nästan innan en gudstjänst skulle börja så vi smet iväg innan allt började, satte oss på ett café ist och åt en flådig nutella cheesecake och drack varm choklad. Blev äckligt mätt men gott var det! Vi fotade lite i staden. Reykjavik är art. Det finns konst och graffiti målat på varannan vägg och hus. Radhusen är färglada och så även fönster och vissa dörrar. En färgglad och härlig stad! På kvällen åt vi finmiddag och gick ut på Kiki queer bar som låg jättenära vårt hotell och stället var sååå kul! Spelades skitbra musik och stämningen var hur härlig som helst. Önskar vi haft mer tid men vi kunde inte stanna ute allt för länge då vi skulle åka 4:00 den natten. Vi var åter igen döda på planet hem ;-)

Island var underbart. Men bäst vore det nog att fara dit under en varmare årstid och med hyrbil så man verkligen hinner se allt man vill. Vi har sett och varit på fantastiska platser… Men kände på bussen vissa stunder att man missade många fina ställen som man bara körde förbi. Vill verkligen tillbaka dit någon gång igen!♥ Världen kan verkligen vara vacker. Till Island önskar jag att alla fick chansen att åka. Naturen och landskapen är otroliga. Som terapi för själen!! Ingen bild från Island kan visa hur fint allt är irl.

Mobilbilderna kommer i nästa inlägg